IVÆRKSÆTTER-ESBEN

HISTORIEN

Sammen med en ven startede jeg min første virksomhed; Sports Academy I/S, tilbage i 2008. Dette var dog en kort succes, og stoppede efter kun få måneder. Det gav dog en ung fyr som mig en masse læring.

I 2009 startede jeg en enkeltmandsvirksomhed, lige før jeg startede på Roskilde Universitet. Jeg havde altid været interesseret i det med at lave tryk på tekstiler, og det var altid mig der stod for den post tilbage i folkeskolen og på gymnasiet. Så da jeg skulle til at studere, tænkte jeg “jeg køber nogle t-shirttrykkermaskiner og starter et firma“. Det blev starten på trykkeriet FartPå – Trykpaa.dk var optaget, og jeg syntes, at det der på.dk lød godt. Og fartpaa.dk var ledig, så sådan blev det. I dag hedder dette firma Makershirt og er en del af Tekstilrevolutionen.

Da mit tekstiltrykkeri på et tidspunkt under min studietid voksede sig så “stort”, at det ikke længere kunne være hjemme hos mig selv, fandt jeg nogle lokaler uden varme og med hul i taget, som jeg skulle dele med genbrugskunstneren Thomas Dambo. Det var en kold og meget støvet tid 🙂

Derfor gik jeg med fire andre venner fra studiet sammen om at lave et kontorfællesskab, hvor der kunne være plads til os alle. Dette blev til Dynamofabrikken. Men hvis man har et kontorfællesskab, så skal man ville det, og til sidst ville vi alle sammen hellere køre hver vores egen forretning end drive et kontorfællesskab. Vi valgte derfor at lukke Dynamofabrikken – en helt fantastisk beslutning.

I en kort periode havde jeg med min bror og en ven virksomheden Rooftop CPH, som var en konsulentvirksomhed, hvor vi hjalp små og store firmaer med at afvikle, optimere og facilitere faglige events såsom konferencer og stormøder. Det var på mange måder meget succesfuldt, men som team fungerede vi ikke optimalt, og valgte at lukke virksomheden ned.

I dag er det “kun” Tekstilrevolutionen og de små og store her underliggende projekter (Makershirt, Trævl, Tekstilrevolution.dk, SimpleTee, og nogle endnu mindre), som får min opmærksomhed. Da jeg studerede, var det aldrig min tanke, at jeg skulle drive et tekstiltrykkeri, når jeg var færdig. Men da jeg i 2016 afleverede mit speciale, var der en flot omsætning, og jeg besluttede at give det et år til at vise, at det kunne noget – og det kunne det. Så fra at være noget med at jeg en gang imellem solgte nogle tekstiler med tryk på, er vi i dag 5-12 personer (afhængig af dagen), der mødes og sammen forsøger at gøre tekstilindustrien grønnere og mere ansvarlig. Det kan du læse mere om på Tekstilrevolutionens hjemmeside.

 

INSPIRATIONEN

Som iværksætter tror jeg på, at erkendelsen af, at man ikke ved eller kan alt selv, er noget af det vigtigste. Jeg er altid åben for, at jeg ikke har den mest rigtige løsning eller ved mest om et område og med dette mindset og med en ægte nysgerrighed på andre mennesker, har jeg oplevet, at man når langt. Hver gang jeg møder nye interessante mennesker, er det som om, jeg får ideer til nye ting jeg – personligt eller i firmaet – skal ændre. Det kan være en ny arbejdsgang, et nyt syn på ledelse, eller et nyt perspektiv på det at lave salg.

VENNERNE

Jeg vender de fleste store virksomhedsbeslutninger med en gruppe af tætte venner, hvoraf nogen af dem også er ansatte i virksomheden. Det er som om den sparring og det frirum, der ligger i at kunne vende, diskutere og debatere en ny idé eller tilgang er guld værd. Det er for mig et kæmpe plus at have nogle venner, som også har gang i spændende projekter, og som synes, det er sjovt give og tage imod konstruktiv kritik. At have nogen tæt på, der tør stille de rigtige spørgsmål og udfordre min måde at gøre ting på er fedt. Det fede er også, at når man lærer noget nyt eller finder en ny måde at gøre noget på, så er der kort til implementering, da der ikke er andre chefer eller mellemled, der skal overbevises. Det kan dog også skabe situationer, hvor der pludselig er gang i lidt for meget.

ADVISORY BOARD OG MENTORER

Det er helt unikt at få sparring med folk udefra, der har sat sig ind i vores forretning og vores mål og udfordringer. Jeg bruger det til at presse mig selv til at levere mere og bedre. Når man er “alene” om at drive en virksomhed, kan man godt miste fokus en smule eller begynde at falde lidt af på den og gå i driftsmode. Det forsøger jeg at undgå ved at hive klogere folk ind ude fra, som kan se mere objektivt på tingene. Nogle som har andre kompetencer end mig, og som jeg føler mig forpligtet overfor.

DANIEL PRIESTLEY

Daniel har skrevet en bogserie om sit syn på iværksætteri, og hvilke ting han mener skal til, hvis man ønsker succes med sit virke. Disse bøger har jeg læse et par gange. Det er på ingen måde rocket science, det er rimelig banalt, men det er som om, man nogle gange glemmer at arbejde smart, når man har for travlt med at arbejde hårdt. Specielt bogen 24Assets synes jeg er spændende, især hvis man er etableret og gerne vil videre. Er man helt ny og skal til at igang, giver det mening at starte med eksempelvis Entrepreneur Revolution eller Key Person of Influence. Jeg lytter til bøgerne som lydbog, når jeg alligevel skal transportere mig, og til tider er jeg nødt til at stå af cyklen for at tage noter 🙂

ARBINGER

Når det kommer til ledelse, har bøgerne fra Arbinger været min største kilde til inspiration. Jeg har ikke en uddannelse eller kurser i ledelse, det er mest noget, der er selvlært. Tankerne om ledelse og menneskesyn fra Arbingers bøger har jeg forsøgt at implementere for mig selv og for mine medarbejdere. Det betyder, at vi nu har gang i en intern proces, hvor vi forsøger at sætte fokus på at hjælpe hinanden. Jeg – og vi – ønsker at skabe en kultur, hvor man spørger om hjælp, når man støder ind i problemer. Vi ønsker det samme for vores kunder. Vi er derfor begyndt at måle på, hvor mange kunder vi hjælper frem for, hvor mange tekstiler vi sælger til dem. Filosofien er, at hvis vi gør alt, hvad vi kan for at hjælpe, så skal salgstallene nok følge med. Om denne filosofi virker, vil fremtiden vise. Som iværksætter vil jeg anbefale, at man starter med Ledelse og Selvforståelse. Har man en større virksomhed, kan det i min optik give mening at få hele medarbejderstaben til at læse The Outward Mindset, som netop sætter nogle ord på, hvordan man hjælper, og hvordan man sætter dette højere, end hvor meget man sælger.

VIL DU I KONTAKT?

Jeg elsker samarbejder og at gøre en forskel i verden – specielt hvis det er en positiv en af slagsen. Skriv til mig, hvis du har en god idé.